Covey – Eerst op weg naar onafhankelijkheid (I)

Vorige keer zei ik het al, ik ben weer volledig in de ban van Covey, dus laten we het ook eens over de inhoud van het boek ‘The 7 habits of effective people’ van Stephen Covey hebben. En misschien kan ik jullie wel inspireren om het boek op jouw lijst van ‘end of summer reads’ te zetten.

Jouw bril op het leven

Stephen Covey heeft het over persoonlijk leiderschap, of hoe je je leven in handen kan nemen en succesvol kan zijn op de lange termijn, hoe je effectief te werk kan gaan en jouw doelen kan bereiken. En om daar te geraken heeft hij 7 eigenschappen gedefinieerd.

Voila mysterie opgelost…

Alleen is dit geen lijstje van ‘doe dit en dan gaat alles vanzelf’. Het is een lijstje die zegt dat je aan jezelf moet werken van binnen naar buiten, vanuit jouw persoonlijkheid en je eigen kern naar interactie met de omgeving.

Ik wil starten met een belangrijk begrip wat Covey paradigma’s noemt of patronen & referentiekaders. We zouden het kunnen vergelijken met de bril waardoor we kijken, die we doorheen ons leven hebben samengesteld op basis van onze eigen ervaringen, waarden en overtuigingen. Het is deze bril die kleurt hoe we de dingen zien, wat we doen en uiteindelijk als resultaat zullen krijgen.

Want het is belangrijk in gedachten te houden dat iedereen anders is, iedereen is uniek met een eigen combinatie van sterke (Kern)Talenten, competenties en ervaringen tot op dat bepaald moment. Niemand denkt op exact dezelfde manier als jij dat doet – nee, echt niemand!

Die bril waardoor we kijken is ons venster op de wereld en het geeft weer hoe wij denken en eigenlijk ook hoe we willen dat de zaken gebeuren. Maar wat als de mensen rondom ons diezelfde realiteit anders inschatten en anders willen vormen. Wat als de zaken niet lopen zoals je zou willen, de anderen niet begrijpen wat we bedoelen en frustraties naar boven komen? Want geef nu toe, dat is toch vaak de realiteit? Moest iedereen hetzelfde denken en willen dan zou het gemakkelijk zijn (maar ook extreem saai denk ik  – in elk geval het zal nooit gebeuren).

Dus is jouw leven nog niet zoals je het wil, dan moeten we onze bril eens onder de loep leggen. Hebben we de laatste nieuwe bril opgezet (of even terug gevallen in een oude gewoonte van vroeger), is hij nog van de juiste sterkte (zodat we ons doel nog scherp zien), zijn er geen vlekken (die overzicht lastig maken), en past hij ons nog nu we ouder worden (en misschien iets anders willen)?

Van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid

In die optiek wil Stephen Covey ons meegeven dat je moet gaan werken aan de basis, aan jezelf, jouw wortels, jouw karakter om een fundering te zetten die sterk staat ongeacht wat de toekomst geeft. We hebben het hier over authenticiteit als een kracht. En dat aan de hand van 7 habits, waarvan de eerste drie jou brengen naar ‘onafhankelijkheid’.

Laten we die eerste drie eens overlopen…

Habit 1 – Be proactive

Proactiviteit gaat hier over hoe wij zelf verantwoordelijk zijn voor onze levens. Hoe reactieve mensen altijd een excuus hebben waarom iets niet lukt of hun leven niet loopt zoals ze zelf willen en dat het nooit hun eigen fout is, eigenlijk altijd de schuld van een ander of de omgeving. Daarentegen proactieve mensen ondernemen stappen om dat wat niet loopt zoals ze willen, zelf onder handen te nemen, en op die manier steeds meer te evolueren in de richting die ze uit willen gaan.

Hier introduceert Covey het concept van de Cirkel van invloed/betrokkenheid. Het gaat erom je te focussen op dat wat je zelf kan veranderen (= de cirkel van invloed), en te proberen om de andere zaken (= de cirkel van betrokkenheid) los te laten want je kan ze toch niet veranderen.

Dit lijkt eenvoudig in woorden, maar zo simpel is dat niet in de realiteit. In drukke periodes (vaak met weinig slaap, ongezonde voeding, veel werk of stress) kom je soms in een draaikolk terecht van frustratie, over hoe de zaken niet lopen zoals je zelf wil dat ze lopen. En dan is het een kwestie van boven water te komen, adem te nemen en vanop afstand te observeren hoe alles in elkaar zit – die spreekwoordelijke vlieg aan het plafond te zijn. Want dat is net wat dit concept meegeeft: pauzeren en tijd nemen om te kijken. Ok dat is de situatie, aan dat deel kan ik niets veranderen maar wat kan ik dan wel doen?

Lukt het jou al om te pauzeren voor je reageert en je focus te leggen op wat je wel kan veranderen?

Habit 2 – Begin with the end in mind

Begin met het einde in gedachten gaat over hoe alles ‘twee creaties’ heeft en je enkel door je eigen levensdoelen te bepalen zelf richting kan geven aan jouw leven. Je kan dit vergelijken met een huis bouwen: eerst ga je rondkijken bij de anderen, en nadenken over wat je allemaal wil, om dan samen met een architect een bouwplan te maken van het huis (= de eerste creatie). Nadien zal de architect of aannemer een bouwploeg aansturen om het huis te maken (= tweede creatie) zoals het op het plan staat, nl. de realiteit van wat jij wil. Moest je het eerste deel met de architect overslaan, dan is de kans klein dat jouw huis er zal uitzien zoals jij het wil.

Met andere woorden als je zelf geen plan voor ogen hebt, zal je meevolgen met de stroom en uiteindelijk het plan van een ander gaan leven. Bronnie Ware heeft jaren geleden een artikel/boek geschreven over waar mensen op hun sterfbed spijt van hadden en dan was geen van de antwoorden: ik wou dat ik harder gewerkt had, nog 20 extra status reports gemaakt had of 5 levels hoger geraakt was in Pokemon GO. Nee, dat gaat over heel andere zaken nl. over je eigen plan opstellen en je leven niet leven volgens de verwachtingen van anderen.

Bedenk dus eerst zelf wat je in je leven wil bereiken en zet dit om in actie. Covey geeft de aanzet voor het opstellen van een persoonlijke missie aan de hand van een rollenoefening die dan kan gaan dienen als kompas bij de beslissingen die je moet maken. Verder geeft het boek niet echt veel praktische tips over hoe dat te doen, maar de urgentie dat het nodig is om het te gaan bepalen is hiermee wel duidelijk.

Ik ben zelf ook weer door zo’n cyclus aan het gaan waar ik mijn missie/visie verder verfijn en een volgende focus vastleg. Want ik voel nu al dat ik met elke iteratie blij ben met de stappen die ik gezet heb en aan het zetten ben. Deze keer probeer ik het dagdagelijkse aspect van die visie aan te pakken, om ook binnen de kleine dingen in het leven meer in lijn te blijven met mijn doel.

Weet jij al waar je naartoe wil? Of welk deel van je leven je eerst wil aanpakken..

Habit 3 – First things first

Daar waar habit 2 gaat over de eerste creatie, nl. wat wil ik in het leven, is habit 3 de tweede creatie nl. dat doel omzetten in actie en tijd maken voor de belangrijke zaken.  Het gaat om het vermogen je tijd te organiseren om de meest belangrijke dingen heen. Covey legt hierbij de tijdmatrix uit waarin hij een onderscheid maakt tussen belangrijke en dringende zaken.

Het dagdagelijks leven gaat zo snel, en het is zo gemakkelijk om je te laten meeslepen in de triggers die voorbijkomen maar die eigenlijk niets bijbrengen aan jouw levensdoel. Je moet maar eens een app op jouw smartphone installeren die monitort waar je je tijd aan besteedt, dan merk je dat er heel wat tijd verloren gaat aan niet-belangrijke zaken en/of niet-dringende zaken. Het vergt karakter en planning om ervoor te zorgen dat er tijd én energie overblijft voor de belangrijke zaken, zoals de grote olifanten op jouw werk, inchecken met jouw collega’s maar ook zelfreflectie over waar je nu staat en naartoe wil, quality-time met de kinderen, rust voor jezelf of sporten om te herladen voor een nieuwe week.

Overwinningen op jezelf

Covey noemt deze eerste 3 habits de overwinningen op jezelf, omdat je eerst zelf je leven in handen moet nemen voor je jouw omgeving mee kan nemen. Omdat je eerst voldoende sterk in je schoenen moet staan om te gaan interageren met jouw omgeving. In de volgende post overloop ik de volgende 4 habits nl. de overwinningen op de omgeving.

Maar wat met het praktische hiervan?

Hoewel het boek nu al een grote impact heeft gehad in mijn leven, moet ik toegeven dat ik ook met vragen zit over hoe die theorie verder te gaan uitvoeren. Hoe kan je nu die 7 habits dagdagelijks verweven in je leven? Hoe slaag je erin om gewoontes zo op te bouwen dat je steeds meer richting de 7 habits evolueert?

Heb je het boek al gelezen (/of wil je het boek zelf lezen) en wil je samen met mij en enkele anderen kijken wat we hieruit kunnen leren en hoe we dit in de praktijk kunnen brengen?  Ik organiseer graag twee avonden (ergens regio Mechelen) waar ik graag met jou van gedachten wil wisselen.

Dinsdag 27/8 over de eerste 3 habits

Donderdag 5/9 over de laatste 4 habits

Schrijf je in via annelies@fonkelveer.be voor 20/8, geef je verwachtingen mee en dan gaan we daar dieper op in en nemen we samen ons leven in handen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *