Book review: Think like a monk – Jay Shetty

Boek THINK LIKE A MONK, Train Your Mind for Peace and Purpose Every Day (2020)

Het boek ‘Think like a monk’ (NL: Denk als een monnik) gaat over de lessen die Jay zelf geleerd heeft in zijn periode als monnik. Aan de hand van persoonlijke verhalen in combinatie van traditionele kennis van het hindoeisme/boedhisme (en andere religies) geeft hij praktische adviezen om stress te verminderen, je relaties te verbeteren en je verborgen krachten te identificeren.

Dit is een boek dat focust op het persoonlijke (en niet het professionele) dus dat is er eentje om vast te nemen als je weer eens last hebt van een hoofd vol chaos. Heel wat thema’s komen aan bod: identiteit, negativiteit, angsten, intentie en purpose, routine en gewoontes, geest/mind, ego/eigenwaarde, relaties, dankbaarheid, dienstbaarheid en meditatie, visualisatie. Een aangenaam boek om te lezen en dan vooral de persoonlijke verhalen, voorbeelden spraken mij aan. Een boek op de grens tussen het rationele/klassieke en het intuïtieve/zweverige (soms er net over), waar je zoals altijd zelf kan bepalen wat je wil meenemen uit het boek. Op en top persoonlijke groei dus.

Wie is JAY SHETTY?

Jay Shetty, van indische achtergrond geboren in Londen (°1987), vertrok op zijn tweeëntwintigste naar India om daar drie jaar als monnik te leven. Een atypische keuze na het volgen van een Business opleiding en eerste werkervaringen rond marketing bij Accenture. Sindsdien is hij op een missie om zijn spirituele inzichten die hij toen opgedaan heeft op een toegankelijke manier te delen. Intussen is hij uitgegroeid tot een motivational speaker, social media superster en je kent hem dus waarschijnlijk van zijn korte video’s (met miljoenen views), zijn podcast On Purpose waar heel wat celebraties de revue passeren en in 2017 haalde hij de Forbes lijst van ’30 under 30’.

Vijf TAKEAWAYS uit het boek

1. Wat vertellen jouw acties?

Jay start zijn opbouw in het boek rond identiteit waarbij hij aangeeft dat we het ruis (opinions, expectations, obligations of the world around us) moeten wegfilteren om onszelf weer te horen, om onszelf terug te vinden. Op die manier worden onze waarden weer zichtbaar en kunnen die dienen als een soort ethische GPS waarnaar we onze acties en beslissingen kunnen richten.

‘Guiding values are the principles that are most important to us and that we feel should guide us: who we want to be, how we treat ourselves and others.’

Op zich iets dat ook in andere boeken naar boven komt maar waarbij vooral deze zin wel heel krachtig binnenkwam: ‘No matter what you think your values are, your actions tell the real story.‘ – Lap, dat is waar het om gaat natuurlijk.

Met de daarbij horende vragen: Waaraan spendeer jij jouw vrije tijd? Waaraan spendeer jij jouw vrije budget? En liggen die zaken in lijn met de waarden die jij wil uitdragen?.

2. Monk mind & Monkey mind

Als je weet dat mensen gemiddeld 7000 gedachten per dag hebben, maar enkele seconden lang in het heden blijven en constant springen tussen het verleden en de toekomst, is het geen wonder dat het soms als chaos aanvoelt in ons hoofd.

Jay geeft deze chaos een zeer mooi beeld: In the Hitopadeśa, an ancient Indian text by Nārāyana, the mind is compared to a drunken monkey that’s been bitten by a scorpion and haunted by a ghost.

Jay zet de monk mind en de monkey mind naast elkaar op deze manier:

Monk mind, monk, monnik

MONK MIND
Focused on the root of the issue
Lives intentionally and consciously
Compassionate, caring, collaborative
Analyzes and articulates
Disciplined
Long-term gain
Enthusiastic, determined, patient
Commits to a mission, vision, or goal
Works on breaking down negatives and fears
Self-care for service
Single-tasking
Controls and engages energy wisely
Seeks self-control and mastery
Looks for meaning
Looks for genuine solutions

Monkey mind, monkey, aap

MONKEY MIND
Overwhelmed by multiple branches
Coasts in the passenger seat
Complains, compares, criticizes
Overthinks and procrastinates
Distracted by small things
Short-term gratification
Demanding and entitled
Changes on a whim
Amplifies negatives and fears
Self-centered and obsessed
Multitasking
Controlled by anger, worry, and fear
Does whatever feels good
Looks for pleasure
Looks for temporary fixes

3. Dharma

In het stukje rond purpose heeft Jay het over ‘Dharma’ als de weg naar ‘fulfillment’: ‘When your natural talents and passions connect with what the universe needs and become your purpose, you are living in your dharma.’

Wat mij aanspreekt in het concept van Dharma is dat het gaat over talenten en skills maar vooral in combinatie met dat wat de wereld nodig heeft. Iets wat je niet vaak in combinatie ziet en terecht belangrijk is.

Ik geloof dat iedereen uniek is en dat iedereen een set van talenten (sterke KernTalenten) heeft die meer energie/voldoening geven en dat je die dus zoveel mogelijk moet kunnen uitleven. Maar hoe en waar je die gaat inzetten om tot een zinvolle context te komen is inderdaad ook belangrijk om voldoening te halen uit je leven.

4. Intuition

Jay vertelt:

I have just come out of a class where we discussed the idea of rebirth, Saṃsāra, and now I am strolling through the quiet ashram with a senior monk and a few other students. Here and there, monks sit on straw mats, reading or studying. The main building is open to the elements, and inside we can see monks working. As we walk, the senior monk mentions the achievements of some of the monks we pass. He points out one who can meditate for eight hours straight. A few minutes later he gestures to another: “He fasts for seven days in a row.” Further along, he points. “Do you see the man sitting under that tree? He can recite every verse from the scripture.”

Impressed, I say, “I wish I could do that.”

The monk pauses and turns to look at me. He asks, “Do you wish you could do that, or do you wish you could learn to do that?”

“What do you mean?” I know by now that some of my favorite lessons come not in the classroom, but in moments like this.

He says, “Think about your motivations. Do you want to memorize all of the scripture because it’s an impressive achievement, or do you want the experience of having studied it? In the first, all you want is the outcome. In the second, you are curious about what you might learn from the process.”

Een verhaal dat blijft hangen. Want als ik naar mezelf kijk dan zijn inderdaad veel van mijn doelen resultaten die ik wil behalen. Maar wat met het proces er naartoe? En hebben we het er altijd voor over om die weg af te leggen naar dat doel dat we onszelf opleggen. Waarom willen we eigenlijk iets bereiken?

Volgens mij zitten we hier aan de basis van veel mislukte goede voornemens voor het nieuwe jaar. We willen wel gezond eten, meer bewegen, kilo’s verliezen, meer boeken lezen,.. maar willen we voor al die elementen ook de weg afleggen om daar te geraken? Ik weet dat ik voor sommigen van deze voorbeelden ik zelf heel veel last heb en voor anderen zoals boeken lezen, lukt dat wel goed..

5. Routine: Location has energy & Time has memory

Routine, structuur en gewoontes geven vrijheid. Door niet meer te moeten nadenken over wat we moeten doen en hoe/wanneer we dat moeten doen, blijft er mentale ruimte vrij om aan andere dingen te besteden.

Naast de gekende tips (zoals vroeger opstaan om de dag met intentie te starten en dus op tijd te gaan slapen, een dagboek bij te houden om te reflecteren en ’s avonds te bepalen wat je de dag erop wil doen) zijn er twee zinnen die bijblijven rond gewoontes:

Location has energy. Zorg voor duidelijke doelen binnen een ruimte want door vaste activiteiten altijd in dezelfde ruimte uit te voeren, ga je daar ook spontaan aan denken in die ruimte.

Time has memory.  Door dezelfde acties telkens op dezelfde moment van de dag uit te voeren, gaan we dat ook sneller herinneren om dat te doen.

Als je iets alle dagen doet op de zelfde moment in dezelfde ruimte dan wordt het gemakkelijker om het vol te houden.

VOORBEELDEN om te onthouden:

BIOSPHERE 2

Jay haalt het voorbeeld aan Biosphere 2, een experiment in de Arizona woestijn waar ze een grote ‘serre’ gezet hebben met gefilterde lucht, proper water, voedzame aarde, veel natuurlijk licht. Hiermee wouden ze de ideale leefomstandigheden creëren voor fauna en flora. En hoewel het project best wel een succes was, wars er ook een vreemd gegeven: eens de bomen tot een bepaalde hoogte groeiden vielen ze gewoon om.  Bleek dat ze in de opzet een belangrijk onderdeel vergeten waren voor de groei van bomen en dat is wind. In een natuurlijke omgeving zorgt de wind ervoor dat geleidelijk aan de wortels dieper groeien en de stam sterker worden om hun stabiliteit te bewaren.

De les hieruit is dat het gezond is om af en toe onze comfortzone te verlaten en de uitdaging op te zoeken zodat ook wij sterker worden voor wat de toekomst geeft.

GELUK of ONGELUK? WIE ZAL HET ZEGGEN?

In het boek staat een mooi verhaal (een Taoïstische parabel) over hoe je niet weet wat iets betekent.

In een dorpje op het Chinese platteland, leefde een boer met zijn zoon.  Naast hun hut en het land was hun enige bezit van enige waarde het paard. Zo konden ze het land bewerken en in alle bescheidenheid rondkomen.

Op een dag brak het paard door de omheining en rende weg. Die avond kwamen de dorpelingen bij de Chinese boer op bezoek om hun medelijden te betuigen.  “Wat vreselijk!” zeiden ze: “Hoe moet het nu met het land? Je paard verloren, wat een ongeluk!”

Maar de boer glimlachte rustig en zei: “Geluk of ongeluk? Wie zal het zeggen? Het enige dat ik weet, is dat het paard is weggelopen.”

De dag daarna gingen de boer en zijn zoon weer aan het werk op het land en voor enige tijd maakten ze er het beste van. Tot op een dag het paard weer kwam aangelopen. En in zijn kielzog nam hij een kudde van tien wilde paarden mee! Die avond kwamen de dorpelingen weer bijeen om hun gelukswensen te geven: “Wat een geluk! Wat geweldig! Je bezit zo maar vertienvoudigd!”

Maar de boer glimlachte rustig en zei: “Geluk of ongeluk? Wie zal het zeggen? Het enige dat ik weet, is dat mijn paard weer terug is en dat er tien andere paarden bij zijn.”

De volgende dag wilde de zoon proberen of hij de paarden kon temmen en klom op de rug van een wild paard. Deze was hier echter niet van gediend en bokte net zolang totdat de zoon met een flinke smak op de grond belandde en beide benen brak. Die avond stonden de dorpelingen weer op de stoep: “Wat vreselijk! Je zoon! Beide benen gebroken! Nu kan hij niet helpen op het land! Wat een ongeluk! Hoe moet dat nu?”

Maar de boer glimlachte rustig en zei: “Geluk of ongeluk? Wie zal het zeggen? Het enige dat ik weet, is mijn zoon zijn beide benen gebroken heeft.”

De volgende dag kwam er bericht dat er een oorlog was uitgebroken en dat alle jongemannen die daartoe in staat waren zich onmiddellijk moesten melden om een leger te vormen. En de boer glimlachte rustig en zei: “Geluk of ongeluk? Wie zal het zeggen?

Nederlandse vertaling van het verhaal overgenomen van deze website.

Met andere woorden: een boek met mooie verhalen, een paar goede elementen en het geeft weer dat extra laagje aan onze persoonlijke groei en persoonlijk leiderschap.