fbpx

Employee Centricity

I have a dream..

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer mensen in hun kracht staan, hun talenten kunnen en mogen gebruiken, zij niet alleen meer energie zullen hebben, maar ook veerkrachtiger, effectiever en gelukkiger zullen zijn.

Tegelijkertijd geloof ik dat organisaties, die hiervoor voldoende kader bieden, een hogere betrokkenheid realiseren, veel betere resultaten halen met als gevolg hogere productiviteit en creativiteit, wat van essentieel belang is in deze economisch uitdagende tijden. Niet te vergeten, de impact op het behouden van hun meest waardevolle medewerkers in een wereld waar de ‘war for talent’ nog steeds actueel is.

‘Employee centricity’ is het label in mijn hoofd dat ik plak op deze droom. Het gaat over het opbouwen van een cultuur waar medewerkers in hun kracht kunnen staan, waar iedereen samen aan hetzelfde zeil trekt en er een soort magie ontstaat. Het voelen van een kracht waarbij het resultaat groter is dan de som van de individuele mensen. – I’ve been there and it feels magical –

Maar mijn ervaring van de laatste +15 jaar leert dat dit een kwetsbaar evenwicht is en er best wel wat randvoorwaarden zijn om dat te kunnen verwezenlijken waarvan de belangrijkste:

  • Een organisatie met een duidelijke lange termijn visie en strategie zodat alle initiatieven in eenzelfde richting werken om die te verwezenlijken (en het geen opstapeling wordt van mooie maar losse flodders).
  • Open en transparante communicatie in beide richtingen vanuit een vertrouwen in elkaar. Hier denk ik aan psychologische veiligheid om te kunnen zeggen wat je denkt zonder dat angst je tegenhoudt voor mogelijke gevolgen (bijv. angst dat de medewerkers zouden vertrekken of de baas die je gaat ontslaan).
  • Een omgeving waar je jezelf kan zijn, eigen initiatief een kans krijgt en er respect is vanuit ieders eigenheid. Waardoor er ruimte is voor medewerkers om zich te ontplooien, te experimenteren, hun sterktes in te zetten.
  • Het besef dat alles met elkaar verbonden is. Dat de grote lijnen over de verschillende domeinen goed moeten zitten om het te laten werken en dit een werk is dat nooit ‘klaar’ zal zijn.

Tegelijkertijd positioneert employee centricity zich binnen een bedrijf en gaat niet over medewerkers zomaar hun goesting geven en wellbeing vooropstellen. Er zit verantwoordelijkheid langs beide kanten om er een echte win-win verhaal van te maken. Zowel voor het bedrijf dat moet blijven draaien en iets wil bereiken en de mensen die een verschil in de wereld willen maken.

Dit is nog maar een fractie van wat er in mijn hoofd zit, maar hopelijk geeft dit al een idee van de het concept en waar mijn hart ligt. – #dromendurvendoen